Rekeningrijden voor motoren?

De MAG stopt spitsheffing.

Motorrijden op de dijken?

De MAG strijdt ervoor.

Veilig, vrij en betaalbaar motorrijden?

De MAG.

Zelfrijdende auto’s?

De MAG houdt ze in de gaten.

Lichtmasten vóór de vangrail?

De MAG pakt het aan.

Veilig, vrij en betaalbaar motorrijden?

De MAG.

De MAG zet zich al 35 jaar in voor veilig, vrij en betaalbaar motorrijden. We komen in actie tegen wegafsluitingen voor motorrijders. We zorgen voor motorvriendelijke onderplanken. We bieden je effectieve Meldpunten voor Gevaarlijke wegsituaties en Rood licht. Dát is belangenbehartiging voor motorrijders. Kan het nog beter? Altijd. Sluit je aan en maak meteen gebruik van je MAG-ledenvoordeel.

Van de redactie

MAGazine 187 is uit! Vanaf vrijdag 5 april kunnen MAG-leden de PDF hier downloaden; bij onze ‘papieren’ leden valt het blad vanaf deze dag op de mat. Ben je nog geen lid, dan ligt de oplossing voor de hand: KLIK!

De coverfoto schoten we tijdens de Motorbeurs Utrecht, waar je verderop in het nummer een kort fotoverslag van vindt. Een fotoverslag met alleen maar lachende gezichten. Dat doet motorrijden met je, weten we uit ervaring. De motorrijders op die coverfoto weten het ook: zij konden minuten later hun motor parkeren, terwijl die arme automobilisten al een uur in de file stonden en nog een hele tijd te gaan hadden. Het is precies zoals de RAI Vereniging al een tijdlang verkondigt: de slimme rijder is een motorrijder.

Toen we de derde motorrijder op deze foto op Facebook wat uitdrukkelijker in beeld brachten, waren er mensen die vonden dat het woord 'slim' hier misplaatst was. Opvallend, omdat we in dat bericht met een knipoog, maar wel uitdrukkelijk naar zijn luchtige outfit verwezen. Wie de MAG ook maar een beetje volgt, weet dat we het dragen van veilige motorkleding propageren. Maar we weten natuurlijk ook dat er nog scheepsladingen motorrijders zijn die in een gewone spijkerbroek en sneakers of minder de weg op gaan. Moeten we die dan niet in beeld brengen? Dan zouden we wel heel selectief moeten gaan fotograferen, nog los van het feit dat de waarheid best gezien mag worden. We zijn niet roomser dan de paus en we maken de wereld niet mooier dan hij is.

Niet in beeld, in elk geval. Wel in de praktijk, zoals in dit nummer bijvoorbeeld met aandacht voor de nieuwste rijhulpsystemen van de BMW R 1300 GS, met onze acties tegen wegafsluitingen en voor lagere tol- en ponttarieven, en met een bezoek aan de eerste brillenzaak die serieus werk maakt van motor-, sport- en andere speciale brillen. En we schrijven we dit keer ook over een van de vele goede-doelenritten die jaarlijks door motorrijders georganiseerd worden. Dat doen we normaal niet, onder meer omdat er geen directe relatie is met veilig, vrij en betaalbaar motorrijden. Dat je motorrijders ermee in een positief daglicht zet klopt natuurlijk wel, maar in MAGazine staan ze dat al. Dus waarom wel aandacht voor deze Ride to Match? Dat een van de initiatiefnemers MAG-lid is, hielp beslist, geven we eerlijk toe. Datje heel eenvoudig voor een kortere of een langere afstand kan aanhaken, was net zo belangrijk. En wellicht inspireren Alex van Leeuwen en Marco van den Besselaar jou wel tot een vergelijkbaar initiatief om de wereld mooier te maken dan hij is. Daar zijn we altijd vóór!

Hugo Pinksterboer
redactie@motorrijdersactiegroep.nl